1 Parter/kommunikation
Med kunden menas den person i hushållet som fyller i detta avtal och uppger sitt namn och personnummer.Avtalet är bindande för den person som skriver i sitt namn och personnummer i de avtal som presenterats här. Bara ett personnummer per hushåll får stå på kontraktet. Kunden skall vid avtalsskrivning uppge en email-adress som man har tillgång även under sin ledighet och semester. Detta är viktigt då all kommunikation sker elektroniskt mellan kund och Cozyhome. Uppger kunden en jobbadress eller någon annan adress som den inte har tillgång till så kan den inte åberopa att informationen inte nått kunden. Detta gäller t.ex vid ändringar i avtalstexten och vid ledighet och semesterinformation, från kundens sida men också från vår sida. Villkoren för avtalet kan ändras av oss när som helst. Vid förändringar i avtalstexten och användarvillkoren mailas inget nytt avtal utan bara själva ändringen. Allt mailas till av kund uppgivna email-adress (den adress som uppges vid tecknande av detta avtal). Kunden har sedan 15 dagar på sig att skriftligen påpeka att man inte godkänner ändringarna. Om kunden inte kommit in med något meddelande anser bägge parter att ändringarna accepterats.
2 Avtalsskrivning
Cozyhome säljer städtjänster. Antecknande kund har ett städobjekt som säljaren har besiktat eller godkänt att utföra en provstädning i, innan uppdragets början. Cozyhome och kunden är insatta i städobjektets lokalyta samt har accepterat de oliks städmoment som ingår i städobjektet. Man har från bägge parter accepterat städtid och städdag samt städfrekvens och städupplägg.
3 Avtalets löptid och utformning
Avtalet löper på tillsvidare. Uppsägning av detta avtal ska ske skriftligen via email eller brev. Inte via sms eller per telefon. Uppsägningstiden är 30 dagar från att ni skickat in uppsägningen. Obs! Avtalet är endast giltigt då kunden och Cozyhome har kommit överens om när arbetet skall påbörjas. Kunden måste lämna ett giltigt personnummer vid avtalsskrivning. Det personnummer som anges kommer sedan att användas för skatteavdraget. Skatteavdraget sker direkt på fakturan.
4 Skatteavdrag
Endast en person i hushållet kan få skatteavdraget under en viss period. Kunder som är sammanboende och önskar skatteavdraget tillsammans måste teckna separata avtal. Först tecknas ett avtal med en person som löper i 6 månader för att efter det teckna ett nytt avtal med person två som löper i 6 månader. Om ett felaktigt personnummer lämnas eller om kunden redan utnyttjat skatteavdraget och inte meddelat oss detta i förväg kommer Cozyhome att ta extra betalt för sin städtjänst och även fakturera ut den del som skulle täckts av skatteverket. Samma sak gäller om skatteverket nekar kunden ersättning av olika skäl. Oberoende av skäl så kommer Cozyhome direkt att fakturera ut hela summan. Kunden lovar att denne har kontrollerat med skatteverket att den har full avdragsrätt för hushållsnära tjänster i sitt hem. Kunden lovar också att ha koll om dennes eventuella avdragsrätt förverkas eller tas bort och meddela Cozyhome detta per omgående. Kunden måste själv meddela om denne inte önskar skatteavdraget. Detta gäller under kundens hela avtalstid.
5 Städtid och städdag
Byte av städtider och städdagar görs endast med samråd av arbetsledare och vid möjlighet. Cozyhome har två städpass per dag. Mellan 8-12 och mellan 13-17. Cozyhome kan tidigarelägga en del pass om kunden önskar det och schemat tillåter detta.
6 Åtkomst till städobjekt
För att kunna utföra sina åtaganden måste Cozyhome ha fri åtkomst till kundens bostad när kundens städtid och städdag infaller. Med fri åtkomst menas att man kan komma in i bostaden under överenskommen tid och samtidigt kunna lämna den när man är klar. För att det skall fungera måste kunden se till att portkoder och nycklar är tillgängliga och aktuella. Cozyhome kommer att försöka kontakta kunden på uppgivna telefonnummer för att avgöra hur man kan lösa situationen om en sådan uppkommer. Cozyhome måste nå kunden inom 30 minuter. Annars ses städtiden som förverkad och kunden betalar som för en ordinarie städning. Cozyhome kommer att vänta max 60 minuter från den tiden som städningen var inplanerad under förutsättning att kunden har kunnat nås inom de 30 första minuterna och man har fått till en överenskommelse där kunden ser till att städobjektet står öppet inom dessa 60 minuter från planerad städstart.
7 Larm och nycklar
Larm och andra säkerhetsanordningar skall fungera som avtalat. Är man hemma så skall man se till att man kan öppna för vår personal. Kommer kunden inte kunna möta oss varje gång vår personal kommer så är det klokt att fundera på en praktisk nyckellösning. Nycklar är en sak som behandlas väldigt individuellt. Cozyhome tar gärna emot nycklar då en direktåtkomst till städobjektet skapar en stor flexibilitet för bägge parter. Cozyhome har städat hos privatkunder sedan 2010 och har idag ett ökande antal kunder. Mer än 60% av dessa har valt att lämna ifrån sig bostadens nycklar till oss. Cozyhome har mycket säkra rutiner kring nyckelhantering. Dock så förstår vi att det inte alltid är önskvärt att lämna ifrån sig nycklar till sin bostad. Kunden måste här få välja helt själv utan press. Nyckellösningar där kunden bestämmer en fast plats där nyckel lämnas diskuteras fram muntligen. Vid åtkomstlösningar där kunden anger en plats där nyckel förvaras och lämnas är utanför kundens bostad ansvarar inte vi för. Gäller främst olåsta platser men även låsbara lösa objekt som låsbara brevlådor etc.
8 Priser och fakturering
Cozyhome tar bara betalt för hemstädning per timme. Se prislista på www.cozyhome.se. Det aktuella priset är varierande beroende på hur ofta och vilka veckodagar som kunden vill att vi skall komma. Fakturering sker den 20:e i varje månad och avser uppdrag fram till faktureringsdag. Eventuella invändningar mot fakturan skall göras senast samma dag som förfallodatumet på fakturan för att de skall beaktas. Provstädning debiteras enligt ordinarie prislista. Fakturan skickas via epost om inget annat avtalats. E-postfaktura är gratis. Vid tillvalet pappersfaktura tas en fakturaavgift på 25kr. Vid utebliven betalning går ärendet över till Inkassobolag. Dröjsmålsränta debiteras enlig lag.
9 Reklamationer och försäkringar
Kunden skall ha tecknat hemförsäkring. Hemförsäkringen täcker de vanligaste förekommande skadorna i hemmet. Utöver kundens hemförsäkring har Cozyhome tecknat en ansvarsförsäkring. Detta innebär att om Cozyhome eller dess personal av oaktsamhet (vårdslöshet) förorsakar sak- eller personskada ersätter Cozyhome sådan skada (direkt skada eller direkt förlust). Oberoende av vilken skada som inträffar bör skadan rapporteras senast 24 timmar efter kundens hemkomst den dag då städningen blivit utförd. Skador som rapporteras senare än 10 dagar efter själva händelsen kommer inte beaktas. Ju senare en skadeanmälan utförs av kund desto svårare blir det att fastställa vem som bär ansvaret. Skador på fast och lös egendom som golv, spisar, kylar, sängar och andra möbler kontrolleras i första hand av oss tillsammans med kunden. Vid behov tas det in en oberoende besiktningsman för att fastställa skadans omfattning och vem som orsakat skadan. Fastställs det att det utan tvivel är Cozyhome som åsamkat skadan kommer Cozyhome att ersätta kunden.
10 Kompensation och prisavdrag
Alla reklamationer och frågor tas direkt med Cozyhome. Kunden kontaktar alltid Cozyhome vid samtliga frågor, gäller även fakturafrågor. Kompensation vid dåligt utförd städning ges bara vid direkt överenskommelse med kund. Självklart förstår Cozyhome att en städerska kan ha haft en dålig dag, och om vi tillsammans kommer överens om en ersättningsnivå som vi båda accepterar frångår vi regeln att man måste betala för en städning man är missnöjd med.Varför vi tvingas införa ett tillägg där vi säger att kunden måste betala för all tid man är hos denne oavsett resultat beror på en mycket stor ökning av bokade provstädningar där kunder endast tar en grovstädning en heldag för att sedan påstå att man är missnöjd, ej vill betala en enda krona för tjänsten och ej är intresserad av ett fortsatt städavtal. Avdrag på en faktura får inte ske utan medgivande från Cozyhome. Utbetalningar med ersättning för förstörda saker sker endast mot uppvisande av originalkvitto från kunden till oss. Kompensation ges i vanliga fall mot uppvisande av kvitto på det förstörda objektet och den nya inköpta varan. Saknas originalkvitto så måste produkten överlämnas till Cozyhome för värdering om bolaget så önskar. Detta gäller alla varor där kunden vill ha kompensation över 300 kr. Är skadan på ett fast objekt och åtgärdandet av skadan kostar mer än 300 kr så ska Cozyhome ha rätt att rätta till skadan eller ha rätt att anlita ett företag för att åtgärda skadan om bolaget så önskar. Ny vara köps in av kund och ersättning betalas ut i efterhand. Kvittningar kan göras mot eventuell kundfaktura för hemstädning. Utbetalningarna sker inom 30 dagar från att beslut fattats om att utbetalning ska göras. Kompensation på städmaterial och städutrustning ges inte. Oberoende av orsak till att städutrustningen går sönder ges ingen ersättning till kunden. Städmaterial och städutrustning är något som används för att utföra tjänsten. Det är inte möjligt att undvika slitage på städutrustningen. Även tekniska fel kan uppstå. Av dessa skäl står kunden för inköp, med också underhåll av städmaterial och städutrustning i sin bostad.
11 Semester, ledighet och sjukdom
Cozyhome har stängt under årets röda dagar vid t.e x jul och nyår (exakt tid varierar mellan åren och meddelas kund i förväg). Normalt finns ingen möjlighet för städning då om inte något speciellt har avtalats. Cozyhome har även semesterstängt från första måndagen i juli månad till första söndagen i augusti månad. Om ordinarie personal är sjuk eller har semester gäller att kunden får bestämma om en vikarie accepteras. Nekas vikare ses inte detta som en avbokning och är självklart kostnadsfritt för kunden. Cozyhome kan i de flesta fall sätta in en vikarie antingen under den ordinarie städtiden, eller på en annan tid, men kan inte garantera att det är möjligt i alla fall. Om Cozyhome inte har en tillgänglig vikarie meddelas detta till kunden snarast möjligt. I en vikariesituation kan Cozyhome inte garantera att städningen uppnår samma kvalitet som då ordinarie personal arbetar hos kunden. Precis som vid en provstädning är det ett helt nytt städobjekt för vikarien, vilket innebär att han/hon inte är van med städmomenten i det aktuella hemmet. Cozyhome kommer inte att kompensera kunden för en eventuell sämre kvalitet.
12 Avbokning
Avbokning från kundens sida
Kunden kan utan kostnad avboka städningen maximalt 2 gånger per halvår. Avbokningar därutöver kan göras men då utgår full betalning för städningen (även om den inte utförs). Detta gäller alla avbokningar oberoende av orsak efter den andra avbokningen. På www.cozyhome.se finns prislista med priser efter RUT-avdrag. Full betalning innebär 400 kr per timme om prislistan säger 200 kr per timme för hemstädning efter skatteavdrag. Skatteverket ser mycket allvarligt på om Cozyhome ansöker om skatteavdrag i en kunds namn på ett arbete som ej utförts och de tillåter inte skatteavdrag på avbokade tillfällen. Att skatteavdraget inte får appliceras gäller självklart på samtliga tillfällen där ingen städning utförs hos kunden pga. avbokning eller annan orsak som t.ex. utelåsning där kunden inte gjort en korrekt avbokning eller inte lämnat sitt hem tillgängligt enligt de regler parterna har kommit överens om. Alla avbokningar måste ske per email där man tydligt anger kundnamn, städdag och städtid samt anledning till avbokningen. Alla avbokningar måste ske senast 48 timmar innan den ordinarie städningen för att inte full kostnad ska utgå. Akuta avbokningar uppstår vid snabbt insjuknande hos kunden där de måste vara hemma och pga. smittorisken ej kan ta emot Cozyhome personal. Akuta avbokningar ska göras via sms till det avbokningsnummer som uppges på Cozyhome hemsida www.cozyhome.se. De får inte göras per telefon. Akuta avbokningar måste ske minst 2 timmar innan städningen.
Avbokning från Cozyhome
Cozyhome kan avboka en städning vid brist på personal. Avbokningen kan ske samma dag och extrastädning ges vid möjlighet. Se ovan under avsnitt 11 vad som gäller vid avbokning pg a sjukdom hos ordinarie personal.
13 Uppsägning
Uppsägning av städabonnemanget ska göras via mail till Cozyhome. Uppsägningen träder i kraft 1 månad efter att kunden skickat in uppsägningen. Kunden kan inte utnyttja sina två avgiftsfria avbokningar vid en uppsägning. Om kunden vill använda en avgiftsfri avbokning och samtidigt säga upp abonnemanget sägs abonnemang först upp 1 månad efter att kunden använt sin/sina avgiftsfria avbokning /avgiftsfria avbokningar. Väljer kunden att avboka städningen under uppsägningstiden utgår full taxa för den tid vi borde ha varit hos dig. Med full taxa menas att pris per timme utan skatteavdrag. Eftersom det är en avgift så kan inte skatteavdraget appliceras då inget arbete utförs hos kunden.
14 Tvist
Tvist med anledning av detta avtal ska avgöras enligt lag om skiljeförfarande. Detta avtal har upprättats skriftligen. Kunden är alltid den person som fyllt i sitt personnummer på kundavtalet.